Maakt een MRI scan veel lawaai?

Binnenkort moet ik een afspraak maken voor een MRI scan. Het lijkt mij niet zo erg om in een buis te zitten, maar ik zit meer met het lawaai. Mag je een koptelefoon op doen met muziek luisteren?

1.4K
Antoni
een week geleden
Van de organisatie waarbij je de MRI-scan zal ondergaan, krijg je informatie over hoe alles zal verlopen. Daartoe zijn ze wettelijk verplicht.
Ritsuka
een week geleden
Ik kreeg in het ziekenhuis een koptelefoon aangeboden.
Shjvanloo
een week geleden
Bedankt voor de antwoorden. Ik krijg een MRI scan bij Spaarne Gaathuis (Haarlem-Noord).

Antwoorden (3)

Ja, die maakt veel lawaai. Een koptelefoon op doen mag, maar ik vermoed dat die wordt uitgereikt op locatie. Deze mag namelijk geen metaal bevatten, en het is de vraag of een door de patiënt meegenomen koptelefoon hierop goed kan worden onderzocht.

Op bijvoorbeeld de website van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam staat:

'De MRI-scanner maakt geluid. Als de foto’s worden gemaakt hoort u kloppende of ratelende geluiden. U krijgt daarom oordoppen in en een koptelefoon op. U mag ook eigen oordoppen meenemen. Via de koptelefoon kunt u tijdens het onderzoek naar muziek luisteren.'

Zie https://www.olvg.nl/medische-informatie/mri-onderzoek/.

Andere onderzoekslocaties zullen vergelijkbare faciliteiten bieden.
een week geleden
Shjvanloo
een week geleden
Hallo Antoni, Bedankt voor het antwoord. Ik moet een MRI scan laten uitvoeren bij Spaarne Gasthuis (Haarlem-Noord). Je krijgt een koptelefoon aangeboden met muziek en je mag eigen oordopjes meenemen voor extra gehoorbescherming.
Antoni
een week geleden
Hallo Shjvanloo, Veel dank voor je reactie! Sterkte gewenst bij het onderzoek!
Shjvanloo
een dag geleden
Hallo Antoni, Dank je wel. Ik heb een MRI scan van mijn onderrug. Hopelijk valt het mee.
Ik heb onlangs een mri scan gehad en vond het lawaai heel erg meevallen. Maar ik ken ook mensen die het een enorme herrie vonden.
Ik kreeg een koptelefoon op met muziek uit een radio. (Er werd mij gevraagd of ik dit wilde).
Vraag het voor de zekerheid even of je jouw eigen koptelefoon op mag hebben.
Op de website van het ziekenhuis of de kliniek waar jij naartoe gaat staat ook informatie.
een week geleden
Shjvanloo
een week geleden
Hallo Pieterke, Bedankt voor je antwoord. Ik heb een MRI scan bij het Spaarne Gasthuis (Haarlem-Noord). Je krijgt daar een koptelefoon aangeboden met eventueel muziek en je mag eigen oordopjes meenemen voor extra gehoorbescherming. Hopelijk valt het lawaai dan nog mee.
Veel is een relatief begrip. Ik heb een flink aantal MRI's gehad, en het valt me op dat de moderne MRI apparatuur minder lawaai maakt dan de oudere.
Ik heb ook koptelefoon met muziek aangeboden gekregen, maar dat is slecht bevallen. Het geluid van de scanner dreunt door de muziek heen en dat luistert niet prettig. De koptelefoon dempt natuurlijk wel het geluid van de scanner.
Een eigen koptelefoon mag zeker niet, zoals gezegd krijg je er een aangeboden of niet, afhankelijk van het ziekenhuis.
Ik adviseer je om wel een koptelefoon op te doen (die je krijgt aangereikt) maar daar geen muziek op te vragen. En dan gewoon luisteren naar het geluid, dat is helemaal niet zo verschrikkelijk.
een week geleden
Shjvanloo
16 minuten geleden
Hallo Crispy, Bedankt voor het antwoord. Ik heb zelf al even geluisterd naar een Philips MRI scanner en deze is echt luid. Hopelijk is het stuk minder luid met een koptelefoon en oordopjes op.